Dag 11 Letterkenny naar Belfast

15 september 2018 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen weer vertrokken van uit Letterkenny.

Onze eerste stop is Derry/Londonderry. Derry is hernoemd naar Londonderry, maar je moet absoluut niet tegen een Ier Londonderry zeggen. Dan krijg je een dodelijke blik. Gelukkig is dat door een medereiziger uitgeprobeerd bij onze reisleidster en viel de schade nog mee.

Derry heeft een oude muur van 8 meter hoog. De muren zijn tussen 1613 en 1618 gebouwd om de stad te beschermen tegen Engelse en Schotse kolonisten in de nieuwe stad.
De muren hebben een omtrek van bijna 1.6 km. Omdat het op stukken 9 meter breed is kun je een leuke wandeling maken op de muren.

Vanaf de muren zie je ook de scheiding tussen de protestantse en katholieke deel van Derry. De Bogside daar wonen de katholieken en de Riverside wonen de protestanten.

Op de muur zie je ook een aantal kanonnen staan. 2 daarvan dragen een stempel van het jaar 1580 en een stempel van het Tudor embleem (kroon met rozen).

Ook zie je de muurschilderingen met betrekking tot Bloody Sunday op 30 januari 1972. Er staat een monument met alle namen van de studenten en enkele anderen die die dag gestorven zijn. Op dat moment zijn de 'troubles' hier begonnen.
Je weet dat het gespeeld heeft en nog steeds speelt, maar op het moment dat je die schilderingen ziet en op tuinafzettingen 'IRA' of 'scum' ziet staan, dan komt het ineens wel erg dicht bij. Ook zie je bij de ene straat een plaat met 'free Derry' staan en een paar straten verderop weer met 'Londonderry still under siege no surrender' en overal de Union flag en de stoepranden geverfd volgens de Union flag.

Vanaf Derry doorgereden naar Giant's Causeway. Dit is een unieke, door de natuur gevormde, verzameling van zeskantige pilaren van basalt. Deze pilaren kunnen ook 7 hoeken of 8 hoeken hebben. Verder kon je, als je veel fantasie hebt, verschillende vormen zien in de kliffen. Gelukkig ben ik daar niet zo goed in en heb ik er niet zo heel veel aandacht aan besteed en gewoon lekker genoten van het uitzicht. Ook hebben we daar lekker geluncht. Ik eet heel vaak soep hier als lunch omdat dat vaak het makkelijkste is dat glutenvrij is.

Na onze lunch verder gegaan la ga de kust met mooie vergezichten. Het weer was redelijk vandaag dus konden we zelfs Schotland zien liggen.

In het plaatsje Carnlough nog even gepauzeerd voor een koffiestop. Wat heel leuk om te lezen is dat daar een stukje van Games of Thrones opgenomen is.
Ook is in dit plaatsje een gedenkteken voor alle postduiven die in de 2e Wereldoorlog gebruikt zijn voor het versturen van berichten.

Nu net aangekomen in het hotel wat net buiten Belfast ligt. Weer een prachtige kamer! Groter dan de mensen die met z'n 2-en zijn. Dus ergens een beetje raar, maar ik geniet er met volle teugen van!

Liefs, Petra