Dag 12 Belfast

16 september 2018 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Vandaag spenderen we de hele dag in Belfast, de hoofdstad van Noord-Ierland.
We beginnen eerst met een soort sightseeing met onze eigen bus door de stad. Maar goed ook dat we niet op eigen houtje naar het eerste deel van de tour zijn gegaan, want dat waren niet de fijnste buurten.
In het eerste deel van de tour gingen we naar de wat armere buurten van Belfast, waar er heel veel muurschilderingen zijn. Ook vind je daar de 'muur' die dwars door de woonwijken loopt om de katholieken van de protestanten te scheiden. Deze muur is ook helemaal volgeschilderd met muurschilderingen. De onderkant van deze muur is van beton, daarna gaat t over in plaatwerk en daarboven staat weer een hekwerk. Ik denk dat t toch wel tot zo een 8 a 10 meter hoog komt. In totaal is de muur ongeveer 21 kilometer lang. Ook zijn er poorten aan weerskanten van een straat die elke avond nog gesloten worden. Maar verder is het hier allemaal rustig hoor. Nou ik geloof er niks van, want dan hoefden de poorten ook niet dicht.
Ook heb je op een gegeven moment een schildering waarbij 2 gewapende mannen een geweer op je richten, maar dit is op zo een manier gemaakt dat het niet uitmaakt op welke plek je staat van de schildering, de geweren blijven op je gericht. Toen we later met de bus er weer langs reden kon je het helemaal goed zien dat de geweren je volgden. Dit voelde niet echt heel erg prettig. Daarna zijn we doorgereden en kwamen we langs de gebouwen waar voorheen het Engelse leger de bovenste 2 verdiepingen had overmeester en ze je vanuit daar gewoon dood konden schieten als ze dat wilden.
Je wordt daar wel heel erg met je neus op de feiten gedrukt. De sfeer die daar hangt voelt echt niet fijn. En daar was ik niet de enige in.

Daarna doorgereden naar de scheepswerf van Harland en Wolff. Zij zijn het meest bekend van de Titanic die daar gebouwd is. Ook is er daar een museum over de Titanic. Dat is in 2012 gebouwd, omdat het toen 100 jaar geleden was dat ze zonk. Het gebouw is ontworpen aan de hand van de Titanic. Het bestaat uit 4x de boeg: Noord, Zuid, Oost, West, en alles met exact dezelfde afmeting van de Titanic. Als je naast het gebouw staat weet je dus ook hoe groot ze was.
In het gebouw heb je 4 verdiepingen aan expositie, waaronder een film toen duikers haar in 2012 weer op gingen zoeken en een soort Efteling karretje waarbij je langs de verschillende onderdelen van de bouw van het schip reed. Heel interessant en gaaf om te zien.
Buiten het gebouw ligt de SS Nomadic, het zusterschip van de Titanic. Dit is het originele schip en is dus al ruim 100 jaar oud. Dit schip zorgde voor de bevoorrading van de Titanic en bracht reizigers naar het schip, omdat de Titanic te groot was om in de haven in bijvoorbeeld Frankrijk aan te meren. Zij bleef dan op een kilometer of 2 uit de kust en de Nomadic haalde proviqnd of reizigers op. Zij is ook de laatste die de Titanic heeft 'gezien' voordat ze zonk.
De Nomadic heeft in beide wereldoorlogen meegedaan. Of als mijnenveger voor de kust of als vervoer van bemanning. Daarna heeft ze vanaf de jaren 60 in Parijs gelegen en heeft ze dienst gedaan als restaurant en als casino.
Vanaf 2006 is ze weer terug naar waar ze hoort en ligt ze in Belfast en kun je haar bekijken. Ook kun je zelf op het schip. Ze hebben zoveel mogelijk origineel gelaten; alleen de trappen zijn naar de veiligheidsmaatstaven aangepast en wat er veranderd was voor t restaurant ben casino hebben ze weer naar de originele staat terug gebrcht.
Natuurlijk sta ik nu ook op de foto in 'queen of the world' -pose op de boeg!!

Na hier toch zo een 3 uur in totaal te hebben doorgebracht zijn we weer terug gelopen naar t centrum van Belfast. Het is een hele leuke wandeling van t centrum naar de scheepswerf. Het is maar 20 minuutjes lopen. Belfast bestaat in het centrum uit prachtige oude gebouwen, omgeven met hyper moderne gebouwen. Af en toe is dat geen smoel hoor. Omdat we zoveel tijd bij de Titanic hebben doorgebracht hadden we geen tijd meer om die gebouwen te bezoeken. Maar dat geeft niet, ik moest en zou naar Titanic scheepswerf gaan en alles wat ik nog meer kon zien was mooi meegenomen. En met de bus hebben we al veel gezien.

Oeps, het is wel een heel lang verhaal geworden :)
Veel plezier met lezen!

Liefs,