Dag 2 Bray - Blarney

6 september 2018 - Blarney, Ierland

Vandaag zijn we vanuit Bray vertrokken. Na een nacht heerlijk te hebben geslapen met wel 7 (!!!) kussens op het bed, was het tijd weer te vertrekken. De eerste stop is Glendalough wat in de Wicklow Mountains NP ligt. Ondanks dat dit nu de 3e keer is dat ik daar kom, blijft t een heerlijke plaats. De ruïnes en de begraafplaats, het blijft een serene plek om te zijn. In de verte een riviertje kabbelend tussen de bomen door. Helaas vandaag wel een regenachtige dag voor de boeg, waar we gisteren nog een prachtige dag hadden. In Glendalough miezerde t zachtjes, waardoor t niet vervelend was om een uurtje buiten te lopen. Gelijk goed gebruik gemaakt van Margo haar jas!

Vanuit Glendalough via Hollywood (ja ja) naar Kilkenny. Hollywood heeft zijn naam de danken aan de vele hulst wat op die plek groeit. Er staat ook daadwerkelijk een Hollywood sign in de bergen. Grappige is dan wel weer dat er ook wel wat Hollywood films zijn opgenomen. Verder blijven de Wicklow Mountains een prachtig natuurgebied waarbij je je blijft verbazen over t mooie landschap, de verschillende kleuren groen, het lijkt net op een schilderij.

In Kikkenny zat t weer ons toch echt even flink tegen. De miezer was overgegaan in een flinke regenbui. Daarnaast hadden we een plattegrond gekregen welke niet helemaal klopte, omdat sommige wegen gewoon waren weggelaten. Hierdoor verdwaalden we en waren we meer tijd kwijt aan de weg terug vinden naar t begin punt, waardoor we weinig bezienswaardigheden konden bezoeken. Hetgeen wat de gezien hebben was zeker de moeite waard en dus ook zeker de moeite om nog eens terug te gaan naar Kilkenny.

Vanuit Kilkenny zijn we doorgereden naar het Cahir Castle in County Tipperary. Dit is een van Ierland's grootste en best bewaarde kastelen. Het behoorde tot de familie Butler, welke goed in de smaak viel bij het Engelse koningshuis (goede wijn ;)).

Van uit Cahir verder gereden richting Cork naar het plaatsje Barney, waar we in een golf hotel verblijven met achterlijk grote kamers waar ik zeker aan kan wennen.

De Ierse vlag bestaat uit 3 kleuren: groen, wit en oranje. Het groene gedeelte staat voor het katholieke geloof (Gaelische traditie), de oranje kleur staat voor protestante geloof (aanhangers van Willem van Oranje) en het wit staat voor de vrede tussen groen en oranje. Er zijn lang rumoerige tijden geweest hier in Ierland. Kelten, Spanjaarden, Anglicanen, Engelsen, Vikingen, noem maar op. E wilden allemaal Ierland als hun land. Op dit moment heb je in Ierland het katholiek geloof en in de 6 graafschappen van Noord Ierland het Protestantse geloof, wat dus bij Engeland hoort. Het is de afgelopen 7 jaar rustig geweest, de IRA is rustig geweest, maar sinds januari van dit jaar ligt het hele bewind van Noord Ierland weer plat. De IRA bleef concessies doen, terwijl de protestantse leiders geen water bij de wijn wilden doen. De Ieren hopen dat beide partijen weer samen kunnen werken, en nu helemaal met de Brexit, zijn het spannende tijden voor Ierland en Engeland.

Tot snel!

Liefs, Petra

1. Ronald:
    6 september 2018
    Gave en interessante historie. Veel plezier verder!
  2. Buuv:
    7 september 2018
    Hey avonturier!
    Klinkt goed!
    Leuke groep?
  3. Elly en Hans:
    8 september 2018
    Wij volgen ook jullie blog in Ierland.
    Wij zijn Elly en Hans, en runnen alweer een aantal jaren hier een prachtige mooie en luxe Bed & Breakfast in het zeer gezellige Kenmare, Co. Kerry, zeer centraal gelegen in het zuidwesten van Ierland. Van hieruit kun je alle schiereilanden goed bereiken, zoals de Ring of Kerry en de Ring of Beara.
    Wij komen al 45 jaar in Ierland, en hebben ons hart allang verloren aan dit fantastisch mooie en gezellige land.
    Nu wonen wij er alweer een aantal jaren definitief, en met heel veel genoegen en plezier!
    Zijn jullie in de buurt van Kenmare, dan zijn jullie natuurlijk van harte welkom in onze mooie B&B, misschien om te slapen (als er nog beschikbaarheid is.....?), of anders alléén maar voor een gezellige babbel met een kop koffie (of thee natuurlijk)!
    In ieder geval heel veel plezier verder op jullie reis door Ierland.
    Met de vriendelijke groet uit Kenmare.
    Elly & Hans