Dag 4 Ring of Kerry

8 september 2018 - Tralee, Ierland

Vandaag gaan we de ring of Kerry rijden. Het weer is wel bijzonder slecht vandaag. Heel veel regen en laaghangende bewolking. Maar dat mag de pret niet drukken.

Als eerste stoppen we bij een bij een oud turf dorp. Hier kun je goed zien hoe de menen vroeger leefden, ze veel gebruik maakten van turf. Deze turf heeft bij het verbranden een aparte, maar naar mijn mening niet vervelende geur. Ook hielp het vroeger natuurlijk dat je beter maar naar turf kon ruiken dan naar het zweet waar je anders naar zou ruiken omdat er nog geen sprake was van deodorant, parfum of überhaupt een douche. Als ik er nu zo over nadenk dan lijkt het mij geen prettige tijd om te leven.

Na het turf dorp zijn we verder gereden naar een schapenhoeder. Hier kregen we, ondanks de stromende regen, een fantastische demonstratie hoe een herder met 2 honden zijn schapen van een stuk land van een voetbalveld verder weg op liet halen. Eerst werden de verschillende soorten schapen aan ons 'voorgesteld'. Daarna mochten zij weer terug naar hun eigen stukje gras. Toen gingen de honden een kudde schapen halen ergens bovenaan de berg. Beide honden zijn 1,5 getraind (niet aan een stuk door) voordat ze volledig losgelaten kunnen worden. Elke hond heeft zijn eigen geluiden\codes voor een bepaalde opdracht. Maar het enthousiasme van zowel de honden als de herder zijn echt indrukwekkend.

Na dit geweldige optreden zijn we verder gereden naar het zeer kleurrijke dorpje Sneem. Daar hebben we lekker geluncht en winkeltjes bezocht.

Verder gereden naar lady's view, waarbij we ondanks de stromende regen toch nog een prachtig uitzicht hebben.

Vanuit lady's view doorgereden naar Killarney. Hier zijn we op bezoek geweest bij Muckross House and gardens. Dit is een 19e eeuws Victoriaans Mansion. Queen Victoria heeft hier 2 dagen doorgebracht. Voor dit bezoek is 5 jaar lang het huis speciaal voor haar opgeknapt. Nadat zij is geweest is de toenmalige bewoner failliet gegaan!

Na het bezoek aan deze prachtige mansion zijn we weer terug naar Tralee gereden, want we moesten opschieten want we hebben 's avonds een uitvoering in Siamsa Tire, een lokaal concertgebouw. Hier speelde een uitvoering genaamd Turas. Dit werd uitgevoerd via traditionele Ierse muziek en Ierse dans, zoals de Riverdance en Lord of the Dance van Michael Flatley. Dit is zo ongelofelijk gaaf om te zien en heel knap.

Nadat dit afgelopen was nog even een borrel gaan halen in de pub.

Lief Petra