Dag 5 Tralee - Clarecastle

9 september 2018 - Clarecastle, Ierland

Vandaag is een dag down memorie Lane. Het grootste gedeelte van deze dag ga ik naar plaatsen waar ik zo een 20 jaar geleden ook ben geweest.

Eerst stoppen we in Adare, een schattig plaatsje waar de mensen nog in echte cottages wonen. Ook valt weer de vele kleurrijke samenstelling van alle huisjes op. Dat geeft in het toch wel regelmatige slechte weer een vrolijker aanzicht.

Vanuit Adare rijden we onder Limerick langs naar het Bunratty Castle and folkpark. Dit is nog niets veranderd met 20 jaar geleden. Het kasteel blijft prachtig en de huisjes blijven even interessant. Ook hier kon je weer de Ierse wolfshonden vinden. Deze honden zijn zo ongeveer maatje kalf! Na hier 2,5 uur onze ogen uitgekeken te hebben zijn we weer in de bus gestapt onderweg naar de Cliffs of Moher. Ik was even heel erg bang dat het slechte weer van gisteren zou doorzetten, maar de weergoden waren ons vandaag beter gezind. Over het algemeen zon en wolken afwisselend. Bij de Cliffs of Moher hadden we dan ook prachtig uitzicht, hoewel het toch een beetje heiig was. Op zich is dit niet erg, want volgens mij is dit het merendeel van het jaar zo. Het plateau waar we daar vroeger hebben opgestaan was nu afgezet. Dit komt vooral omdat er op deze plek veel doden vallen. Dit jaar zijn er 'nog maar slechts' 8 doden gevallen, terwijl de jaren voorheen dit aantal hoger lag. Het dodental komt vanwege de hoogte: de mensen last krijgen van duizelingen in combinatie met de gevaarlijke wind die je heel gemakkelijk uit evenwicht brengt. Een verkeerde stap en je valt 200 meter naar beneden. Vandaag stond er een zeer sterke wind en zelfs in de 'veilige' zone werden mensen volledig uit evenwicht gebracht door de wind.

Na met pijn in mijn hart afscheid te hebben genomen (weer) van de Cliffs zijn we verder gereden naar de Burren. De Burren is een gebied in Ierland wat voorheen onder water stond. Doordat het zeewater slib meebracht en t gebied later droog kwam te staan, is het slib versteend wat nu resulteert in een soort steenlandschap of maanlandschap. Het is geen bruikbaar grondgebied, want er staan te weinig bomen om iemand op te hangen, te weinig water om iemand te verdrinken en er was nog iets maar dat ben ik vergeten hihi.

Op de Burren zijn zeer veel archeologische monumenten te vinden waaronder de Poulnabrone Dolmen. Dit is een grafmonument uit het Neolithicum (nieuwe steentijd Ca. 11000 jaar v. Chr.). Dit monument diende als graf voor tenminste 33 personen.

Hierna zijn we richting Clarecastle gereden waar we verblijven in een zeer groot resort. Ik heb een kamer met 3x een 2-persoonbed. Omdat ik zo laat geboekt heb waren er alleen nog 2 persoonskamers te boeken, wat ik geen probleem vond. Ik verblijf nu alleen in een slaapkamer die even groot is als mijn eigen woonkamer met een inloop kast er bij. Maar ook daar kan ik aan wennen ;)

Liefs, Petra