Fresno - Yosemite NP - Modesto

17 november 2015 - Modesto, California, Verenigde Staten

Op tijd ons bedje weer uit vandaag omdat we naar Yosemite National Park gingen. Rond 0545 uur de wekker en om 0730 uur vertrekken. Eigenlijk zouden we ook nog de Mammoth Lakes bezoeken maar dan zou je via de Tioga Pass de Sierra Nevada oversteken, maar vanwege het winterseizoen is deze pass gesloten. Dit was ook de reden dat onze tocht van gisteren zo lang was.
Yosemite stamt af van het het Indianen woord: Yosse'meti, wat betekend 'Those who kill'. Dit refereerde naar de Grizzly beer die hier rond liep. Tegenwoordig lopen er alleen nog maar Black Bears rond, net als coyotes en poema's.
Tijdens onze lunchpauze hadden we 2 uur de tijd om naar de waterval te lopen. Wel werden we van te voren ingelicht wat te doen als we een beertje tegen zouden komen. De kans dat dat zou gebeuren was net zo groot als het winnen van de loterij. Maar ook dat gebeurt wel eens.
Stiekem vind ik t wel jammer dat we vanuit de verte geen beer hebben gezien. Zou het dood eng vinden maar wel een ervaring. Van dichtbij een beer bekijken doe ik wel als ze achter glas zou zitten.

Vanuit het Yosemite NP door gereden naar Modesto. Op deze weg zien we het landschap weer veranderen, van 2 dagen geleden nog in death valley te hebben rondgelopen en vandaag in 1 van de bekendste bossen zien we vandaag het landschap wat ons doet denken aan ons koude kikkerlandje. Veel landbouw gebied dat doet denken aan onze polders, alleen de bergen op de achtergrond hebben we niet in holland.
Modesto heeft in haar geschiedenis eigenlijk 2 grote gebeurtenissen gehad. Een ervan is dat George Lucas hier zijn aller eerste film heeft gemaakt en de 2e is een beetje wat minder leuk, een aantal jaar geleden toen Amerika Irak binnenviel was er in Modesto een vrouw vermist. Dit was tijdens Kerstmis dus de politie gaf in eerste instantie niet veel gehoor hieraan. Later begon het zoeken en na een aantal weken is haar lichaam in San Fancisco bay aangetroffen. Na een aantal onderzoeken begonnen alle aanwijzingen richting haar man te wijzen, Scott Peterson. Deze is na verloop van tijd ook aangehouden en door de jury schuldig bevonden aan een dubbele moord, want de vrouw was zwanger! Naar wij weten zit hij nog steeds achter de tralies.

Veel liefs Jouke en Petra

1. Rob en Lidy:
    19 november 2015
    Wat een luguber verhaal. Maar, wat was dat toch een schitterend idee om dit reisverhaal te maken! We beleven het helemaal mee en kijken elke dag weer uit naar een nieuwe update. Nog heel veel plezier!