Queenstown, Milford sound en Lake Ohau

21 februari 2014

Ik zou 's middags gaan paardrijden in Queenstown. Dat heb ik ook gedaan en t was super!! Ik mocht op Ginger. We hebben een tocht gemaakt van 13 km en zijn daar ongeveer 2 uur mee bezig geweest. Tijdens deze tocht zijn we o.a. rivieren overgestoken, een zandstorm meegemaakt en tussen de bergen waar Lord of the Rings is opgenomen doorgereden. Jenbegon met kleine stroompjes oversteken en op een gegeven moment was de rivier zo diep en de stroming zo sterk dat je een paar meter verderopmde rivier uitkwam dan waar je de rivier ingestapt was. Ook was je broek nat geworden. Ook moest je een goed tempo zien te vinden om de rivier over te steken, want als je paard te langzaam ging dan zou t met de stroming half meegesleurd worden en zou je misschien in een slecht stuk terecht komen en als je te snel ging dan zou t paard kunnen struikelen over een rots/steen. Dus t paard zn weg laten vinden en toch proberen snelheid erin te houden. Dat was best spannend. Maar de uitzichten waren echt super mooi. Ook kwamen we op een gegeven moment een andere groep tegen en wij gingen van t pad af. Dat betekende dat we door prikkelbosjes heen moesten. De paarden dansten letterlijk er door omdat ze er een hekel aan hebben. Dus goed evenwicht bewaren.

's Avonds niet zoveel gedaan omdat iedereen kapot was na de adrenalinerush van skydiven, bungeejumpen, canyonswingen enzo. De volgende ochtend gingen we op weg naar Milford sound. Dit is een plaatsje in de Fiordlands. Sounds zijn valeien uitgesleten door water, fiords zijn valeien uitgesleten door gletsjers. Ondanks dat t Milford sounds heet, is t een fiord. Om t simpel te houden ;)
We zijn op een boot gestapt en zijn door de sounds gevaren, waarbij we wilde zeehonden hebben gezien. Ook was er een kans om walvisen en pinguins te zien, maar die hadden zich voor ons verstopt ;) :(
Ook een leuk detail is dat de Milford sound de overgang is tussen de Australische naar de Pasifische tectonische plaat. Dus t ene moment vaar je op de ene tectonische plaat en t andere moment op t andere. best een bizar idee. Ook is Milford sound de plaats waar de meeste aardbevingen plaats vinden. Er wordt een grote beving verwacht, ongeveer 7 a 8 op schaal van Richter. Welke eigenlijk al 300 jaar overtijd is. En om bij Milford sound te komen moesten we door een hele lange tunnel, dus als die aardbeving zou komen op t moment dat wij daar overnachten, zouden we er niet meer weg kunnen. Gelukkig is er niks gebeurt ;)
Je overnacht daar ergens in de bush, dus heel veel bugs en kakkerlakken en kea's.

De volgende ochtend vroeg op want we gaan vandaag naar Lake Ohau.

Liefs xxxx

Om jullie jaloers te maken, t was vandaag 20 februari 33 graden :)