San Francisco Science Center

30 november 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag hebben we ons een beetje getrakteerd om weer een keertje uit te slapen. Nog waren we om 9 uur weer wakker maar we waren allen goed uitgerust.
Annelie had nog een goede suggeatie om onze laatste dag door te brengen. In het golden gate park staat een centrum met een aantal afdelingen die erop gericht zijn om op een leuke manier wat van de wereld te laten zien.
Rond half 11 vertrokken om daar rond de middag aan te komen. Aangezien Annelie er al een paar keer was geweest had ze als enige eis om in het Planetarium te gaan, deze wisseld regelmatig van onderwerp en blijft dus leuk om te zien. We hadden nog een half uurtje voor de show begon dus konden we nog even een klein rondje lopen. Toen we even wat verder waren zagen we en verblijf met een albino alligator! Wat ziet dat er apart uit zeg! Het dier is eigenlijk zijn hele leven al in gevangenschap, in dit geval is het misschien beter geweest voor het beestje. Je kan je wel voorstellen dat een witte alligator tussen het groen van de natuur nogal opvalt en zo een makkelijk doelwit is voor de roofdieren.
Ondertussen was de rij naar het planetarium geopend en konden we naar binnen. Dit is een soort bioscoop waarbij de film op het plafond wordt geprojecteerd. Nadat iedereen een plaatsje had kregen we te horen dat het voorwoord gewaarschuwd dat mensen wel eens onwel konden worden tijdens de voorstelling, maar wij dachten: ach, dat zal toch wel mee vallen! Toen de de voorstelling begon was het alsof ze de muren optrokken en we zo naar buiten konden kijken en toen begon het hoor. We stegen virtueel op!! Zo door het dak de buitenlucht in. Onze magen maakte een hele salto hahaha wat een apart gevoel is dat zeg! We kregen toen uitleg over de omliggende gebieden en daarna gingen we de ruimte in. Ze hadden de banen van al onze satalieten in beeld gebracht en lieten zien wat ze allemaal vast leggen, luchtstromingen, temperaturen enzo.
We hebben daarna een bezoekje gebracht aan mars en venus om daarna de melkweg in kaart te brengen. Toen we nog verder weg waren en duizenden melkwegen voor onze ogen hadden zoomde ze in op een planeet die mogelijk kans heeft om ook leven te bevatten. Ze legde uit dat onze eigen baan om de zon vergelijkbaar was met deze planeet. En er zo ideale omstandigheden kunnen zijn om ook leven te bevatten. Heel indrukwekkende voorstelling!

We zijn daarna door het regenwoud gelopen met allemaal vlinders en vogeltjes om ons heen. Hier stonden allemaal terrariums met verschillende beestjes erin, van wandelende bladeren tot spinnen en kikkers.
Erg leuk om allemaal te zien.
Hierna kon je met de lift naar beneden om in het aquaruim te komen. Hier was een soort tunnel waar je onder de vissen door kon lopen. Hier had je veel zoetwater vissen, dit is toch weer anders dan wat we in Monterey hadden gezien. Ook was er een tijdelijke tentoonstelling over walvissen. Ze hadden een paar geraamtes van deze reuzen van de oceaan om de grote goed weer te geven. Na zo'n 5 uur te hebben rondgelopen vonden we het wel weer tijd om terug te gaan. Annelie had lekker wraps voor ons gemaakt. Nu konden we 's avonds nog even een wasje doen en dan alles opvouwen en inpakken voor de volgende dag.

Tot snel.

Groetjes Jouke & Petra