Alcatraz

29 november 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Vandaag vroeg ons bedje uit want we gaan naar Alcatraz. Eergisteren hebben we gelukkig al een beetje kunnen oefenen hoe lang we er over doen naar het centrum van San Francisco te komen met deels gebrui makend van de auto en deels openbaar vervoer. Op zich ging alles goed want we hadden heel erge spits verwacht ivm de maandagochtend, maar we konden in een keer naar Daly City doorrijden. Vanaf daar de BART gepakt naar het centrum. Vanaf daar met een ouderwets treintje naar Pier 33 waar de boot naar Alcatraz vanaf vertrekt.
Alcatraz is voor vele jaren een eenzaam eilandje geweest in de San Francisco Bay. Enkele keren werd het eiland bezocht door Indianen, maar dat was ook alles. In 1847 werd er uiteindelijk als gevolg van de Goudkoorts een lighthouse gebouwd. Deze Goudkoorts zorgde er voor dat San Francisco van een slaperig stadje van 300 inwoners veranderde naar een huisvesting voor zo een 20000 inwoners.
In 1850 opperde de militaire staf een 3-punts verdediging voor de San Francisco Bay. Zo doende werd er een fort gebouwd op het kleinste van de drie verdedigingspunten; Alcatraz. Ten tijde dat de Civil War uitbrak in 1861 had Alcatraz 111 kanonnen, rijen met geweergaten en een afgesloten toegang. Meer dan 400 soldaten waren er gestationeerd. Ondanks alle verbeteringen die gedaan zijn werd in 1907 Alcatraz als verdediging overbodig beschouwd en gesloten.
Alcatraz is eigenlijk tijd een gevangenis geweest. Tijdens de Civil War zijn er al mensen daar gevangen genomen. Gedurende de Grote Depressie in 1930 werd het Bureau van gevangenissen geinteresseerd in Alcatraz als een maximale veiligheid gevangenis. In 1934 werd Alcatraz dan ook als officieel als gevangenis geopend. Van de 1545 gevangen waren er maar een handvol echt gevaarlijk. Hieronder bevonden zich Al Capone, Doc Barker, Alvin Karpis, George Kelly, Floyd Hamilton en Robert Stroud. Er zijn 14 ontsnappingspogingen geweest. In 1963 werd Alcatraz gesloten als gevolg van oplopende onderhoudskosten. Nadat de gevangenis was gesloten zijn er verschillende ideeen geopperd voor de toekomst van Alcatraz. In 1969 is Alcatraz door een groep Indianen in beslag genomen en gedoopt als Indians of all tribes. Deze bezetting heeft 19 maanden geduurd.
In 1972 heeft de regering Alcatraz als onderdeel van het Golden Gate National Recreation gemaakt, waardoor de al begonnen sloopwerkzaamheden van de gebouwen zijn gestopt.

Op het eiland aangekomen moesten we een behoorlijke stijle weg naar boven lopen. Bovenin hebben we een audiotour gedaan door de cellenblokken en de geschiedenis van Alcatraz te horen en gezien gekregen. Was superinteressant om te zien en er een keer geweest te zijn.

Groetjes

Jouke en Petra