Muir Woods en Point Reyes

27 november 2015

Vandaag op tijd ons bed uit want we hebben een lange dag voor de boeg. Als eerst hebben we om 0930 uur afgesproken bij de parkeerplaats bij de Golden Gate Brug met Natali. De avond ervoor hebben we zitten brainstormen met zijn 3en hoe we haar mee konden nemen. Achterin de Mustang is niet heel veel plek en wat is een makkelijke plek om haar op te pikken, aangezien ze in een hostel in het centrum van San Francisco zit. Na veel uitzoekwerk kwamen we bij de parkeerplek voor de Golden Gate uit en dat was voor Natali makkelijk te bereiken met de bus vanaf Powell street.
Met zijn vieren zijn we naar Muir Woods gegaan. Dit is een National Monument wat op een 19.3 km ten noorden van de Golden Gate Brug ligt. Het is het 'Redwood' dat het dichtste bij San Francisco bevindt. Het bos werd als eerste opgemerkt door houthakkers, die na de hoge bomen gezien te hebben dachten dat ze er een goede dam van konden bouwen. Deze plannen kwamen tot stilstand toen er een congressman en naturalist genaamd William Kent hier een stokje voor stak. Hij kocht een stuk van het toenmalige Redwood Creek en schonk in 1907 zo een 295 hectare aan de overheid. President Roosevelt maakte dit deel een Nationaal Monument in 1908, en hernoemde het Muir Woods, genoemd na John Muir, naturalist en oprichter van de Sierra Club. De Sierra Club is een organisatie die voor het behoud van alle natuurparken en dergelijke zorgt. Zo hebben zij er ook voor gezorgd dat in het Yosemite National Park niet het aantal bomen werd gekapt wat de regering eerst van plan waren om meer toeristen er te kunnen laten overnachten.
In het Muir Woods zijn de hoogste bomen van de wereld te vinden. Dit was een bijzonder gezicht. Je voelt je zo nietig naadt die reuzen, niet normaal.
We hebben daar zo een 4 uur rondgelopen. We hebben de Ben Johnson Trail en een deel van de Dipsea Trail gelopen welke leidt naar de top van de Cardiac Hill. Dit was een toepasselijke naam, want pittig was het.

Om ongeveer 1500 uur zijn we verder gereden naar Point Reyes. Daar kun je vanaf Bear Valley de Earthquake Trail lopen. Dit is een trail die een deel van de kracht van de San Andreasbreuk laat zien. Tijdens de trail kom je bij de breuklijn van 1906, waar een hek die voor de aardbeving nog aan elkaar zat, door het langs elkaar schuiven van de 2 tectonische platen nu zo een 5 meter uit elkaar staat. De Pascifische en Noord Amerikaanse tectonische platen hadden bij de aardbeving van 1906 zoveel kracht uitgeoefend. De aardbeving in 1989 was nog hoger op de schaal van Richter, maar toen is er minder schade aangericht omdat de techniek van het huizen bouwen nu veel beter is.
Langs deze trail is ook met blauwe balken de breuklijn van 1906 aangeduid. Super interessant om te zien!
Daarna zijn we weer richting San Francisco gereden om Natali af te zetten bij de Golden Gate Bridge. Daarna teruggereden naar Palo Alto waar we eigenlijk best wel heel vroeg naar bed gingen (2115 uur) ondat we helema gesloopt waren.

P.s. ik heb ze hier verslaafd gemaakt aan White Collar ;)

Groetjes

Jouke & Petra

1. D Veltrop:
    27 november 2015
    Klinkt geweldig allemaal. Omdat jullie veel gewandeld hebben neem ik aan dat het weer stukken beter is dan hier? Hebben jullie nu nog een hele week voor de boeg? Geniet er nog van! groetjes uit een erg nat en koud Holland.
  2. Rob en Lidy:
    27 november 2015
    Fantastisch verhaal weer! Wat zullen jullie moe geweest zijn maar wel weer een geweldige ervaring!