Los Angeles - Palm Springs - Phoenix

8 november 2015 - Phoenix, Arizona, Verenigde Staten

Vandaag gingen wij de barre tocht van 660 km aan om via Palm Springs bij Phoenix aan te komen. Dat betekende dus op tijd vertrekken. Om 0700 uur moesten alle koffers bij de bus staan en om 0745 uur gaan rijden. Tijdens deze reis verlaten we de staat Californie en komen we de staat Arizona binnen. Dit betekende ook een verandering van het landschap. We laten de Golden state achter ons om die van de Grand Canyon te betreden. De natuur veranderd dan ook langzaam in een woestijn. De staat Californie heet de Golden state vanwege een bepaalde gele bloem die hier in de lente volop groeit en een gouden gloed over het landschap verspreidt.
Arizona staat bekend om de handel in de 4 C's: copper, cotton, climate and cattle.
In 1832 wilde president Jackson dat alle Indianen naar reservaten verhuisden. Dit wilden de Indianen natuurlijk niet waardoor er vele grote gevechten ontstonden. Uiteindelijk heeft dit 60 jaar geduurd en in 1892 was de laatste strijder Geronimo ook verslagen en naar het reservaat verhuisd. Arizona staat op de 2e plek met de reservaten na Oklahoma. Nadat alle Indianen in het reservaat waren aangekomen was er heel veel land beschikbaar. De regering wilde dat de pioniers het nu lege 'Wilde Westen' betrokken, maar dat durfden ze niet omdat ze bang waren voor de Indianen. Dit werd opgelost door stukken land gratis uit te lenen, met als voorwaarde dat ze elk jaar 100 dollar meer omzet draaiden. Wanneer ze dit na 5 jaar overleefd hadden, letterlijk en figuurlijk, mochten ze het geleende land houden en ermee doen wat ze wilden.

Onze koffiepauze vond plaats in Palm Springs. Dit is een stadje in de woestijn, waar elk jaar universitaire studenten in de voorjaarsvakantie naartoe komen om Spring Break te vieren. Vandaag was er net zoiets alleen dan voor de gay scene. Het is een super leuk stadje met een vriendelijke uitstraling. Hele mooie scenery. Vanwege de fijne temperaturen in de wintermaanden, zo een 25 graden Celsius, kwamen en komen er veel beroemdheden hier overwinteren. Noem bijvoorbeeld Frank Sinatra. Sonny, van Sonny and Cher, is hier burgemeester geweest. Er is dan ook een kleine Walk of Fame. In de zomermaanden trokken vele bewoners weer weg omdat het met een 45 graden Celsius wat warm was.

Na Palm Springs weer verder naar het Oosten rijden naar de grens van Californie en Arizona om daar te lunchen. In Arizona aangekomen zie je opvallende landschappen. Je ziet als enige in de staat Arizona alle 7 stadia van begroeiing. Van alleen zand in de woestijn tot boven de boomgrens. Dit is heel uitzonderlijk om dit in een staat tegen te komen. Ook nog een leuk dingetje: het land is zo klein dat bij de grensovergang van Californie en Arizona de klok een uur vooruit werd gezet. Hahaha onze jetlag was nog niet uitgelagged, om t alweer door de war te halen.

Tijdens de gevechten tussen de regeringen de Indianen, werd er een boerderij in de as gelegd. Dit hebben de Indianen weer opnieuw opgebouwd en uit het as in de stad Phoenix herrezen. Ronald had gevraagd of we naar 'Audrey Hepburn' wilden zwaaien als we langs de vliegtuigen begraafplaats reden. Natuurlijk hadden we geen idee of we daar langs zouden komen, maar het toeval wil dat we bij het inrijden van de buitenwijken de begraafplaats zagen in de verten en hebben we nog even naar haar kunnen zwaaien.

Aangekomen in het hotel in Phoenix Mesa werden we verwelkomt met een borrelhapje. Hier zijn wij verder in gesprek geraakt met de 4 andere Nederlanders en later zijn we in het Sportscafe wat gaan eten.

Morgen gaat de wekker weer om 0545 uur en gaan we op weg naar de Grand Canyon die we halvewege de middag zullen gaan ontmoeten. Wij doen morgen niet de helicoptervluchten, alleen maar de niet begeleide wandeling door de Canyon.

Tot snel!

Groetjes Jouke en Petra

P.S. bij gebrek aan internet zullen de foto's later volgen.

1. Rob en Lidy:
    8 november 2015
    Wat doen jullie een hoop indrukken op en ook goed dat het meteen opgeschreven wordt, altijd handig voor later. Leuk geschreven, we leren er ook nog wat van . Groetjes!