Phoenix - Sedona - Grand Canyon National Park

10 november 2015 - Grand Canyon Village, Arizona, Verenigde Staten

Zondagochtend vroeg om 0545 uur ging de wekker voor de tocht naar Grand Canyon National Park. De reis zou via Sedona gaan, een soort heilige plaats voor de oorspronkelijke bewoners van Amerika: de Indianen.
Tijdens deze reis zouden we het Colorado Plateau oprijden. Daardoor zie je ook direct de vegetatie veranderen; de catussen verdwijnen dan van het ene op het andere moment uit de omgeving.

Via het stadje Flagstaff rijden we naar Sedona. In Flagstaff zat de cavelerie gevestigd, maar dit was voor de Amerikanen niet goed te zien omdat de bomen zo hoog waren. Ze besloten toen om vlaggen in de boomtoppen te hangen. Zo komt de plaats Flagstaff aan zijn naam. In de jaren 20 werd het een populaire bestemming voor de mensen die Route 66 volgden. De stad zelf is in 1876 gevestigd en in 1894 kwam een astronoom naar Flagstaff en richtte daar een observatorium op. In 1930 werd hier Pluto ontdekt.

Route 66 was voorheen een simpele weg die zijn oorsprong in Chicago heeft. Vanuit daar loopt deze dwars door Amerika en eindigd ze bij Santa Monica pier. Route 66 werd veel gebruikt voor transport, maar omdat er zoveel ongelukken op deze weg gebeurden besloot de regering een highway ernaast aan te leggen om het vele verkeer in betere banen te kunnen leiden. Deze weg heet highway 40 en we volgen van deze route een deel richting de Grand Canyon.

In Sedona zijn we gestopt eerst bij de visitors center. Vanuit daar kon je de befaamde 'bell' zien. Daarna zijn we doorgereden naar het stadje zelf, wat op zo een 1300 m hoogte ligt. Het is een speciale plek voor de Indianen, want zij geloven dat hier speciale energieen aanwezig zijn. Het werd als heilige plaats gezien. Je vind op dit moment ook veel psychic readings daar. In Sedona hadden we onze lunchpauze tot 1215 uur. Daarna zijn we onderweg gegaan naar Grand Canyon National Park.

Ik kan op dit moment heel veel gaan vertellen over de Grand Canyon, maar de informatie die we hebben gekregen is niet echt blijven hangen omdat we teveel grote indrukken hebben opgedaan. Hetgene wat ik kan vertellen is dat de Canyon ruim 400 km lang is en 21 km breed (of 29 km maar daar waren we nog niet uit). Toen de Spanjaarden de Indianen hier zagen vertelden ze over de Canyon en gingen de Spanjaarden de Canyon in op zoek naar het beloofde goud. Ze zijn nooit meer teruggekomen.....

In 1869 was John Powell de eerste pionier die een officiele expeditie naar de Canyon uitzette. Hij is toen via de Colorado rivier, die zijn oorsprong in de Rocky Mountains vind, afgedaald.
Bij aankomst in het Park hebben we een 3 mile route gewandeld langs de South Rim van de Canyon, waarbij we door de ondergaande zon steeds kleurspelingen kregen. Super indrukwekkend, super groot, niet te beschrijven. Waanzinnig dat de natuur zoiets wonderlijks voor elkaar krijgt. Wonderlijk ook dat we hier toeschouwers van kunnen zijn.

We sliepen savonds in het Park en na het eten zijn we nog even een wandeling gaan maken. Doordat er zo weinig lichtvervuiling is konden we de gehele Melkweg zien. Was ook een waanzinnig gezicht.
Daarna op tijd naar bed want de volgende ochtend moesten we vroeg op omdat we met een cessna over de Grand Canyon zouden vliegen.

1. Rob en Lidy:
    10 november 2015
    Gaaf jongens!! Prachtige foto's!
  2. Sascha:
    10 november 2015
    Geweldig zeg!! Wat een indrukwekkende ervaring moet dat zijn geweest!
    xxx
  3. Pauline:
    10 november 2015
    Zo prachtig ik zet t ook op mijn lijstje
  4. Celeste:
    10 november 2015
    Jullie hebben daar wel de tijd van je leven zo te lezen !!!! Ben jaloers :-) xxx
  5. Daddy:
    Petra en Jouke,

Mooie foto's en machtig om te horen dat jullie zo genieten van het landschap en hemel.
  6. Sharon:
    11 november 2015
    Oh Petra wat een geweldig reisverslag. Zo mooi gedaan. Alsof ik erbij ben. Thanks dear. Xxx